Er zijn zo veel stromingen op voedingsgebied dat je er bijna keuzestress van zal kunnen krijgen. Daarnaast worden die keuzes niet echt bepaald makkelijk gemaakt doordat we een bepaalde manier van denken hebben ontwikkeld door onze opvoeding en de omgeving waarin je leeft. Vanuit instanties komen ook veel tegenstrijdige berichten en worden onderzoeken na een aantal jaar “opeens” weerleg.

Dan is het logisch dat je niet meer weet wat gezond eten is!

Laat ik allereerst een aantal heilige huisjes op dat gebied even onder de aandacht brengen en wat mijn visie is vanuit orthomoleculair oogpunt.

Eet 3 x per dag en daarnaast nog gezonde tussendoortjes.

Vanuit evolutionair oogpunt gezien wist je nooit wanneer je te eten had. Veel natuurvolken eten nog steeds 1-2 keer op een dag en soms dagenlang niets. Ons lichaam is beter ingesteld op schaarste dan op overvloed en het feit dat je vindt dat je echt om de paar uur wat moet eten, heeft in de meeste opzichten te maken met insuline resistentie. Je bloedsuikerspiegel schommelt tussen zulke enorme waarden dat je oerbrein signaleert dat er echt en tekort is. Maar wees eerlijk….als je even ter hoogte van je heupen voelt..daar zit toch nog wel wat aan (vet) reserve??? Wanneer je je lichaam weer leert om dat vet te gaan verbranden zal het ook minder vaak roepen om “eten”.  Besef dat insuline resistentie een overduidelijke voorloper is van diabetes type 2. 

Je hebt Koolhydraten nodig voor je energie

Niet helemaal fout, maar in een bijzonder gezondere leefstijl maak je onderscheid tussen geraffineerde koolhydraten en ongeraffineerde. We halen onze energie nu juist uit koolhydraten, omdat je lichaam verleerd is om energie uit vetten te halen. Metabole flexibiliteit geeft je de keus uit energiebronnen. Logischerwijze gaat ons oerbrein nog steeds op zoek naar voedsel dat ze snel mogelijk zo veel mogelijk energie geeft. Het probleem momenteel is dat we deze energie niet meer allemaal ook gelijk opgebruiken, maar opslaan voor mindere tijden. Te vaak en te veel gerafineerde koolhydraten eten zorgt ervoor dat je heel vaak een insulinepiek creëert in je bloedbaan en dit gaat op termijn een insuline resistentie opleveren. Daarmee heb je bereikt dat je lichaam niet eens meer direct energie uit vetten kan halen die dus ongebruikt bij je in de opslag blijven zitten. Vergis je niet hoe ongezond al dat viscerale vet is dat er rond je organen zit!

Melk moet voor sterke botten, donker brood heb je nodig voor je vezels

Ok af en toe melk is niet gelijk heel slecht en zorgt ook voor een hormeses. Maar in de landen waar de meeste melk gedronken wordt komt het meeste botontkalking voor. Daarnaast is er meer duidelijkheid over de mogelijke negatieve gevolgen voor je lichaam wanneer je enkele keren per dag lactose, caseïne en Neu5Gc binnen krijgt. Maar voor sterke botten zou ik eerder beweging adviseren en voldoende vitamine D3.

En volkoren brood…hoe veel broden zijn nog ECHT volkoren te noemen, want heel veel gezond uitziend donker brood is van gemout tarwemeel; dus je krijgt een dubbele hoeveelheid gerafineerde koolhydraten binnen in dat opzicht. En voor de vezels kun je beter groenten eten, want daar zitten in veel gevallen tot wel 7 x zo veel vezels in dan in menig brood. Ook bevat brood gluten en fytaten; nu zul je roepen dat je geen last hebt van die gluten, maar het is heel duidelijk dat gluten ervoor zorgen dat de Night-Junctions in je darmen daardoor minder goed werken en je lekkende darmen krijgt. Dat voel je niet gelijk, maar is wel een belangrijke oorsprong van laaggradige ontstekingen, omdat er op deze manier ongewenste stoffen in je beeldbaan komen (exporfinen) die zouden gewoon in de toiletpot uit moeten komen!